Documents

The article discusses such a component of information culture as information and psychological
literacy, in particular, knowledge about psychological manipulations and irrational effects caused by information
influences. The question is raised about the feasibility of including knowledge about manipulative technologies in the
educational process. The author invites a discussion about whether such knowledge should be intended only for
specialists or be included in a broad educational standard.
Translated title of the contributionINFORMATION CULTURE VERSUS MANIPULATIVE INFORMATION TECHNOLOGIES
Original languageRussian
Title of host publicationРегиональная информатика (РИ-2020). XVII Санкт-Петербургская международная конференция «Региональная информатика (РИ-2020)». Санкт-Петербург, 28-30 октября Р32 2020 г.
Subtitle of host publicationМатериалы конференции. Часть 1.
Place of PublicationСПб.
PublisherСанкт-Петербургское Общество информатики, вычислительной техники, систем связи и управления
Pages249-251
ISBN (Print)978-5-907223-85-1
StatePublished - Nov 2020
EventXVII Санкт-Петербургская международная конференция «Региональная информатика (РИ-2020)» : Региональная информатика и безопасность - Санкт-Петербург Дом ученых, Санкт-Петербург, Russian Federation
Duration: 28 Oct 202030 Oct 2020
Conference number: XVII
http://www.spoisu.ru/conf/ri2020/programma
http://jf.spbu.ru/news/144-14307.html
http://www.spoisu.ru/files/ri/ri2020/ri2020_program.pdf
http://www.spoisu.ru/riib

Conference

ConferenceXVII Санкт-Петербургская международная конференция «Региональная информатика (РИ-2020)»
Abbreviated titleРИ-2020
Country/TerritoryRussian Federation
CityСанкт-Петербург
Period28/10/2030/10/20
Internet address

    Research areas

  • information culture, manipulative technologies, irrational effects of information influence, cognitive distortions, information and psychological literacy

    Scopus subject areas

  • Psychology(all)

ID: 71715152