Research output: Contribution to journal › Article › peer-review
Педагогическая модель развития компетенции командной работы студентов в цифровой образовательной среде вуза. / Даринская, Лариса Александровна; Балышев, Павел Александрович.
In: Педагогика. Вопросы теории и практики, Vol. 9, No. 3, 28.03.2024, p. 276-285.Research output: Contribution to journal › Article › peer-review
}
TY - JOUR
T1 - Педагогическая модель развития компетенции командной работы студентов в цифровой образовательной среде вуза
AU - Даринская, Лариса Александровна
AU - Балышев, Павел Александрович
PY - 2024/3/28
Y1 - 2024/3/28
N2 - The research aims to design a pedagogical model for developing students’ teamwork competence in the digital educational environment of a university. The paper provides an overview of the existing theoretical and methodological approaches to organizing remote team interactions among students, discusses the psychological and pedagogical peculiarities of this process, and outlines the main regulatory documents governing the implementation of distance learning. The scientific novelty of the research lies in elaborating a pedagogical model for the development of teamwork competence among students in the context of distance learning, regardless of their field of study. This elaboration is based on a synthesis of psychological and pedagogical works in the field of remote team interactions and analysis of educational experience. As a result of the research, the optimal content for the target, substantive-conceptual, organizational-technological, and result-evaluative blocks of the model for developing students’ teamwork competence in the digital educational environment of a university was selected.Целью исследования является проектирование педагогической модели развития у студентов универсальной компетенции командной работы в цифровой образовательной среде (ЦОС) вуза. В статье дан обзор существующих теоретико-методологических подходов к организации дистанционного командного взаимодействия студентов, рассмотрены психолого-педагогические особенности данного процесса, приведены основные нормативно-правовые документы, регламентирующие реализацию дистанционного обучения. Научная новизна исследования заключается в том, что на основании обобщения психолого-педагогических работ в области дистанционного командного взаимодействия, а также с опорой на анализ педагогического опыта разработана педагогическая модель развития компетенции командной работы студентов в условиях дистанционного обучения вне зависимости от направления подготовки. В результате исследования было отобрано оптимальное содержание целевого, содержательно-концептуального, организационно-технологического и результативно-оценочного блоков модели развития компетенции командной работы студентов в ЦОС вуза.
AB - The research aims to design a pedagogical model for developing students’ teamwork competence in the digital educational environment of a university. The paper provides an overview of the existing theoretical and methodological approaches to organizing remote team interactions among students, discusses the psychological and pedagogical peculiarities of this process, and outlines the main regulatory documents governing the implementation of distance learning. The scientific novelty of the research lies in elaborating a pedagogical model for the development of teamwork competence among students in the context of distance learning, regardless of their field of study. This elaboration is based on a synthesis of psychological and pedagogical works in the field of remote team interactions and analysis of educational experience. As a result of the research, the optimal content for the target, substantive-conceptual, organizational-technological, and result-evaluative blocks of the model for developing students’ teamwork competence in the digital educational environment of a university was selected.Целью исследования является проектирование педагогической модели развития у студентов универсальной компетенции командной работы в цифровой образовательной среде (ЦОС) вуза. В статье дан обзор существующих теоретико-методологических подходов к организации дистанционного командного взаимодействия студентов, рассмотрены психолого-педагогические особенности данного процесса, приведены основные нормативно-правовые документы, регламентирующие реализацию дистанционного обучения. Научная новизна исследования заключается в том, что на основании обобщения психолого-педагогических работ в области дистанционного командного взаимодействия, а также с опорой на анализ педагогического опыта разработана педагогическая модель развития компетенции командной работы студентов в условиях дистанционного обучения вне зависимости от направления подготовки. В результате исследования было отобрано оптимальное содержание целевого, содержательно-концептуального, организационно-технологического и результативно-оценочного блоков модели развития компетенции командной работы студентов в ЦОС вуза.
UR - https://www.mendeley.com/catalogue/0d1ffb49-19b0-348d-b0a1-2a25e1b9f298/
U2 - 10.30853/ped20240036
DO - 10.30853/ped20240036
M3 - статья
VL - 9
SP - 276
EP - 285
JO - Педагогика. Вопросы теории и практики
JF - Педагогика. Вопросы теории и практики
SN - 2500-0039
IS - 3
ER -
ID: 118379982