Документы

  • PIPOAC5_Nemiroskaya

    Конечная издательская версия, 1,97 MB, Документ PDF

As is well known, “a fundamental element in the Mesopotamian ideology regarding cities was the concept that each was the dwelling of a particular god or goddess” (van de Mieroop 2007: 45). Thus we may suggest that the wording of the Prologue and most of the Epilogue commemorating the triad “Marduk—Esagil—Babylon” was meant to be quite standard and unified for different cities throughout the kingdom. On the other hand, each copy erected in a given city was probably dedicated to its own patron deity mentioned in the Prologue, where Sippar and Larsa in particular are named side by side as patronized by the same god Šamaš. In any case, it is clear that the monument aimed to praise the king Hammurapi—gratefully and eternally—for establishing his mīšarum, ‘the righteous world order’, with the city of Babylon in the centre, which was an achievement the ruler himself thought to be his exceptional merit.
Переведенное названиеПочему Хаммурапи стоит перед Шамашем?
Язык оригиналаанглийский
Название основной публикацииDieux, rois et capitales dans le Proche-Orient ancien. 
Подзаголовок основной публикацииCompte rendu de la LXVe Rencontre Assyriologique Internationale (Paris, 8-12 juillet 2019)
РедакторыNele Ziegler
Место публикацииLeuven/ Paris/Bristol
ИздательPeeters Publishers
Страницы929-946
Число страниц17
Том2
ИзданиеPublications de l'Institut du Proche-Orient Ancien
ISBN (печатное издание)978-90-429-4699-6
СостояниеОпубликовано - 2023
Событие65e Rencontre Assyriologique Internationale. - Коллеж де Франс, Париж, Франция
Продолжительность: 8 июл 201912 июл 2019

конференция

конференция65e Rencontre Assyriologique Internationale.
Страна/TерриторияФранция
ГородПариж
Период8/07/1912/07/19

    Области исследований

  • MESOPOTAMIA, ASSYRIOLOGY, BABYLON

    Предметные области Scopus

  • Гуманитарные науки и искусство (все)

ID: 102712695