Standard

Театр в педагогике Филиппа Меланхтона. / Лурье, Зинаида Андреевна.

в: ВЕСТНИК ТОМСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО УНИВЕРСИТЕТА, Том 5(223), № 5(223), 26.09.2022, стр. 157-167.

Результаты исследований: Научные публикации в периодических изданияхстатьяРецензирование

Harvard

Лурье, ЗА 2022, 'Театр в педагогике Филиппа Меланхтона', ВЕСТНИК ТОМСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО УНИВЕРСИТЕТА, Том. 5(223), № 5(223), стр. 157-167. https://doi.org/10.23951/1609-624X-2022-5-157-167

APA

Лурье, З. А. (2022). Театр в педагогике Филиппа Меланхтона. ВЕСТНИК ТОМСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО УНИВЕРСИТЕТА, 5(223)(5(223)), 157-167. https://doi.org/10.23951/1609-624X-2022-5-157-167

Vancouver

Лурье ЗА. Театр в педагогике Филиппа Меланхтона. ВЕСТНИК ТОМСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО УНИВЕРСИТЕТА. 2022 Сент. 26;5(223)(5(223)):157-167. https://doi.org/10.23951/1609-624X-2022-5-157-167

Author

Лурье, Зинаида Андреевна. / Театр в педагогике Филиппа Меланхтона. в: ВЕСТНИК ТОМСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО УНИВЕРСИТЕТА. 2022 ; Том 5(223), № 5(223). стр. 157-167.

BibTeX

@article{1a19525ab48c469da35b98dd00bd9ba4,
title = "Театр в педагогике Филиппа Меланхтона",
abstract = "Рассматривается театр в педагогике Филиппа Меланхтона в первую очередь на материале его предисловий и комментариев к изданиям Теренция 1517–1519 гг., 1524–1528 гг. и 1545 г., к которому он возвращался на протяжении почти всей своей деятельности. Ранние редакции были написаны в контексте предпринятой им риторической реформы на факультете искусств Виттенберга; вторая редакция была подготовлена в рамках школьной реформы в Саксонии (для нее составлены схолии), и, наконец, последняя отражает опыт изучения Меланхтоном древнегреческой драматургии (трагедий Еврипида, Софокла и комедий Аристофана). Несмотря на достаточное число научных публикаций, исследующих обозначенные источники в различных контекстах (этике Меланхтона, его представлениях об античной драматургии и пр.), статья сосредотачивается на представлении Меланхтона о театре как педагогической практике.Анализ источников позволяет говорить о том, что Меланхтон редко разделял дискурсы театра и драмы, говоря в совокупности об их образовательных и воспитательных функциях. Разделяя богословское и светское знание (так называемое «Евангелие» и «Закон»), Меланхтон считал необходимым изучение античной литературы, философии и драматургии как ценных «историй», богатых примерами универсальной общечеловеческой этики и картинами социально-политической деятельности (речи, собрания, заседания совета и пр.). Эта идея была разработана им в его многочисленных работах по этике и богословию. Моделирование учебного процесса в школе Меланхтона на основании схолий к Теренцию позволяет предложить, что на уроках изучение текстов строилось прежде всего вокруг грамматических упражнений и изучения выражений и лексики. Тогда убеждение Меланхтона в пользе театра/драмы для этизации и социализации учеников, наряду с упоминаниями постановок в его текстах, позволяет предположить, что именно театральную деятельность Меланхтон видел инструментом формирования этики. Разумеется, он был далек от специального осмысления образовательных функций театра, однако практика постановок была заложена им как учебная практика. Мы предлагаем говорить о театре в педагогике Меланхтона как антропопрактике.The article deals with the theater in the pedagogy of Philipp Melanchthon, primarily on the material of his prefaces and comments on the publications of Terence in 1517–1519, 1524–1528. and 1545, to which he returned throughout almost his entire career. Early editions were written within the background of his rhetorical reform at the Wittenberg Faculty of Arts, the second edition was prepared as part of the school reform in Saxony (with scholia being compiled) and, finally, the last edition reflects Melanchthon{\textquoteright}s experience of studying ancient Greek dramaturgy (the tragedies of Euripides, Sophocles and the comedies of Aristophanes). Despite a sufficient number of scientific publications exploring the indicated sources in various contexts (Melanchthon{\textquoteright}s ethics, his ideas about ancient drama, etc.), the article focuses on Melanchthon{\textquoteright}s idea of theater as pedagogical practice.Analysis of the sources suggests that Melanchthon rarely shared the discourses of theater and drama, speaking together about their educational and educational functions. Sharing theological and secular knowledge into categories of Gospel and Law, Melanchthon considered it necessary to study ancient literature, philosophy and drama in particular as valuable “stories” which are rich in examples of universal human ethics and give pictures of various socio-political activity (speeches, meetings, council meetings, etc.). This idea was developed by him in his numerous works on ethics and theology.Modeling of the educational process in Melanchthon{\textquoteright}s school based on the scholia to Terence allows us to suggest that the study of texts in the classroom was built primarily around grammar exercises and the study of expressions and vocabulary. Then his conviction of Melanchthon in the use of theater/drama for ethical and social up-bringing, along with the mentions of productions in his texts, suggests that the theatrical activity was that tool of the formation of ethics. Of course, Melanchthon was far from specific understanding the educational functions of the theater, but the practice of staging was laid in his method as an educational practice. We propose in this sense to talk about the theater in Melanchthon{\textquoteright}s pedagogy as an anthropological practice.",
author = "Лурье, {Зинаида Андреевна}",
year = "2022",
month = sep,
day = "26",
doi = "10.23951/1609-624X-2022-5-157-167",
language = "русский",
volume = "5(223)",
pages = "157--167",
journal = "ВЕСТНИК ТОМСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО УНИВЕРСИТЕТА",
issn = "1609-624X",
publisher = "Томский государственный педагогический университет",
number = "5(223)",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Театр в педагогике Филиппа Меланхтона

AU - Лурье, Зинаида Андреевна

PY - 2022/9/26

Y1 - 2022/9/26

N2 - Рассматривается театр в педагогике Филиппа Меланхтона в первую очередь на материале его предисловий и комментариев к изданиям Теренция 1517–1519 гг., 1524–1528 гг. и 1545 г., к которому он возвращался на протяжении почти всей своей деятельности. Ранние редакции были написаны в контексте предпринятой им риторической реформы на факультете искусств Виттенберга; вторая редакция была подготовлена в рамках школьной реформы в Саксонии (для нее составлены схолии), и, наконец, последняя отражает опыт изучения Меланхтоном древнегреческой драматургии (трагедий Еврипида, Софокла и комедий Аристофана). Несмотря на достаточное число научных публикаций, исследующих обозначенные источники в различных контекстах (этике Меланхтона, его представлениях об античной драматургии и пр.), статья сосредотачивается на представлении Меланхтона о театре как педагогической практике.Анализ источников позволяет говорить о том, что Меланхтон редко разделял дискурсы театра и драмы, говоря в совокупности об их образовательных и воспитательных функциях. Разделяя богословское и светское знание (так называемое «Евангелие» и «Закон»), Меланхтон считал необходимым изучение античной литературы, философии и драматургии как ценных «историй», богатых примерами универсальной общечеловеческой этики и картинами социально-политической деятельности (речи, собрания, заседания совета и пр.). Эта идея была разработана им в его многочисленных работах по этике и богословию. Моделирование учебного процесса в школе Меланхтона на основании схолий к Теренцию позволяет предложить, что на уроках изучение текстов строилось прежде всего вокруг грамматических упражнений и изучения выражений и лексики. Тогда убеждение Меланхтона в пользе театра/драмы для этизации и социализации учеников, наряду с упоминаниями постановок в его текстах, позволяет предположить, что именно театральную деятельность Меланхтон видел инструментом формирования этики. Разумеется, он был далек от специального осмысления образовательных функций театра, однако практика постановок была заложена им как учебная практика. Мы предлагаем говорить о театре в педагогике Меланхтона как антропопрактике.The article deals with the theater in the pedagogy of Philipp Melanchthon, primarily on the material of his prefaces and comments on the publications of Terence in 1517–1519, 1524–1528. and 1545, to which he returned throughout almost his entire career. Early editions were written within the background of his rhetorical reform at the Wittenberg Faculty of Arts, the second edition was prepared as part of the school reform in Saxony (with scholia being compiled) and, finally, the last edition reflects Melanchthon’s experience of studying ancient Greek dramaturgy (the tragedies of Euripides, Sophocles and the comedies of Aristophanes). Despite a sufficient number of scientific publications exploring the indicated sources in various contexts (Melanchthon’s ethics, his ideas about ancient drama, etc.), the article focuses on Melanchthon’s idea of theater as pedagogical practice.Analysis of the sources suggests that Melanchthon rarely shared the discourses of theater and drama, speaking together about their educational and educational functions. Sharing theological and secular knowledge into categories of Gospel and Law, Melanchthon considered it necessary to study ancient literature, philosophy and drama in particular as valuable “stories” which are rich in examples of universal human ethics and give pictures of various socio-political activity (speeches, meetings, council meetings, etc.). This idea was developed by him in his numerous works on ethics and theology.Modeling of the educational process in Melanchthon’s school based on the scholia to Terence allows us to suggest that the study of texts in the classroom was built primarily around grammar exercises and the study of expressions and vocabulary. Then his conviction of Melanchthon in the use of theater/drama for ethical and social up-bringing, along with the mentions of productions in his texts, suggests that the theatrical activity was that tool of the formation of ethics. Of course, Melanchthon was far from specific understanding the educational functions of the theater, but the practice of staging was laid in his method as an educational practice. We propose in this sense to talk about the theater in Melanchthon’s pedagogy as an anthropological practice.

AB - Рассматривается театр в педагогике Филиппа Меланхтона в первую очередь на материале его предисловий и комментариев к изданиям Теренция 1517–1519 гг., 1524–1528 гг. и 1545 г., к которому он возвращался на протяжении почти всей своей деятельности. Ранние редакции были написаны в контексте предпринятой им риторической реформы на факультете искусств Виттенберга; вторая редакция была подготовлена в рамках школьной реформы в Саксонии (для нее составлены схолии), и, наконец, последняя отражает опыт изучения Меланхтоном древнегреческой драматургии (трагедий Еврипида, Софокла и комедий Аристофана). Несмотря на достаточное число научных публикаций, исследующих обозначенные источники в различных контекстах (этике Меланхтона, его представлениях об античной драматургии и пр.), статья сосредотачивается на представлении Меланхтона о театре как педагогической практике.Анализ источников позволяет говорить о том, что Меланхтон редко разделял дискурсы театра и драмы, говоря в совокупности об их образовательных и воспитательных функциях. Разделяя богословское и светское знание (так называемое «Евангелие» и «Закон»), Меланхтон считал необходимым изучение античной литературы, философии и драматургии как ценных «историй», богатых примерами универсальной общечеловеческой этики и картинами социально-политической деятельности (речи, собрания, заседания совета и пр.). Эта идея была разработана им в его многочисленных работах по этике и богословию. Моделирование учебного процесса в школе Меланхтона на основании схолий к Теренцию позволяет предложить, что на уроках изучение текстов строилось прежде всего вокруг грамматических упражнений и изучения выражений и лексики. Тогда убеждение Меланхтона в пользе театра/драмы для этизации и социализации учеников, наряду с упоминаниями постановок в его текстах, позволяет предположить, что именно театральную деятельность Меланхтон видел инструментом формирования этики. Разумеется, он был далек от специального осмысления образовательных функций театра, однако практика постановок была заложена им как учебная практика. Мы предлагаем говорить о театре в педагогике Меланхтона как антропопрактике.The article deals with the theater in the pedagogy of Philipp Melanchthon, primarily on the material of his prefaces and comments on the publications of Terence in 1517–1519, 1524–1528. and 1545, to which he returned throughout almost his entire career. Early editions were written within the background of his rhetorical reform at the Wittenberg Faculty of Arts, the second edition was prepared as part of the school reform in Saxony (with scholia being compiled) and, finally, the last edition reflects Melanchthon’s experience of studying ancient Greek dramaturgy (the tragedies of Euripides, Sophocles and the comedies of Aristophanes). Despite a sufficient number of scientific publications exploring the indicated sources in various contexts (Melanchthon’s ethics, his ideas about ancient drama, etc.), the article focuses on Melanchthon’s idea of theater as pedagogical practice.Analysis of the sources suggests that Melanchthon rarely shared the discourses of theater and drama, speaking together about their educational and educational functions. Sharing theological and secular knowledge into categories of Gospel and Law, Melanchthon considered it necessary to study ancient literature, philosophy and drama in particular as valuable “stories” which are rich in examples of universal human ethics and give pictures of various socio-political activity (speeches, meetings, council meetings, etc.). This idea was developed by him in his numerous works on ethics and theology.Modeling of the educational process in Melanchthon’s school based on the scholia to Terence allows us to suggest that the study of texts in the classroom was built primarily around grammar exercises and the study of expressions and vocabulary. Then his conviction of Melanchthon in the use of theater/drama for ethical and social up-bringing, along with the mentions of productions in his texts, suggests that the theatrical activity was that tool of the formation of ethics. Of course, Melanchthon was far from specific understanding the educational functions of the theater, but the practice of staging was laid in his method as an educational practice. We propose in this sense to talk about the theater in Melanchthon’s pedagogy as an anthropological practice.

UR - https://www.mendeley.com/catalogue/bdd7dc00-ccd1-3d9a-9b99-10b143e53777/

U2 - 10.23951/1609-624X-2022-5-157-167

DO - 10.23951/1609-624X-2022-5-157-167

M3 - статья

VL - 5(223)

SP - 157

EP - 167

JO - ВЕСТНИК ТОМСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО УНИВЕРСИТЕТА

JF - ВЕСТНИК ТОМСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО УНИВЕРСИТЕТА

SN - 1609-624X

IS - 5(223)

ER -

ID: 101360686