Background of Research: During the COVID-19 pandemic, various globalization trends were observed towards the universalization of anti-crisis response. In particular, the states actively used the common set of anti-crisis industrial policy tools. One of the most popular ways to do business during a period of forced downtime, reduced demand, has become variable combinations of expanding tax incentives.
Purpose of the article: The article is devoted to the regional factor in the implementation of tax benefits. The object of the research is the regional tax policy of the Russian Federation. The choice of the country was determined by a high degree of differentiation of regional development and a pronounced sectoral specialization of individual subjects. The subject of the study is the mechanism of tax incentives for the main tax payments of legal entities.
Methods: This article uses economic and statistical methods. The empirical material of the study is statistical data, tax analytics and legislative acts of the Russian Federation.
Findings & Value added: The anti-crisis tax policy can be considered as a natural part of the interaction between the federal center and the regions in the context of the anti-crisis industrial response and the existing relations of budgetary federalism
Предыстория исследования: Во время пандемии COVID-19 наблюдались различные тенденции глобализации в направлении универсализации антикризисного реагирования. В частности, государства активно использовали общий набор инструментов антикризисной промышленной политики. Одним из самых популярных способов ведения бизнеса в период вынужденного простоя, снижения спроса, стали переменные комбинации расширяющихся налоговых льгот. Цель статьи: Статья посвящена региональному фактору реализации налоговых льгот. Объектом исследования является региональная налоговая политика Российской Федерации. Выбор страны определялся высокой степенью дифференциации регионального развития и ярко выраженной отраслевой специализацией отдельных субъектов. Предметом исследования является механизм налоговых льгот по основным налоговым платежам юридических лиц. Методы: В данной статье используются экономические и статистические методы. Эмпирическим материалом исследования являются статистические данные, налоговая аналитика и законодательные акты Российской Федерации. Выводы и добавленная стоимость: Антикризисную налоговую политику можно рассматривать как естественную часть взаимодействия федерального центра с регионами в контексте антикризисного промышленного реагирования и сложившихся отношений бюджетного федерализма.