Mothers speech (MS) is the main source of information about native language for a child during the fi rst year of life. Th e aim of this investigation is to determine contribution of individual characteristics of MS into child`s speech development during the fi rst year of life. Th e objects of research are ten mother - child dyads. For these dyads spectrographic analysis of childrens sounds and mothers speeches were made at the age of 3, 6, 9, 12 months. Th e paper presents some characteristics of MS, the values of which are subject to change regarding the childs age and each dyad. Th e results of this study confi rmed the previously obtained behavioral data on the importance of interaction between a mother and a child during the fi rst year of life for his/her cognitive development, and showed the characteristics of mothers vocal-verbal behavior during the interaction with the child to ensure progress in his/her speech development. Материнская речь (МР) для ребенка на протяжении первого года его жизни является главным источником информации об основах родного языка. Целью данной работы было определение тех характеристик МР, которые вносят наибольший вклад в развитие речи ребенка на первом году жизни. Объектом исследования послужили 10 диад мать - дитя , для которых проведен акустический инструментальный анализ МР и звуков ребенка в возрастные срезы 3, 6, 9, 12 месяцев. Выявлены характеристики материнской речи, значения которых изменяются с возрастом ребенка индивидуально для каждой диады. Результаты настоящего исследования подтвердили ранее имеющиеся поведенческие данные о значимости взаимодействия матери с ребенком на протяжении первого года жизни для его когнитивного развития и показали характеристики вокально-речевого поведения матери в процессе взаимодействия с ребенком, обеспечивающие прогресс в его речевом развитии.