Description

From our point of view, a joint project in this area is undoubtedly of mutual interest to teachers of the Harbin Institute of Technology and St. Petersburg State University, and will lead to fruitful results both in terms of exchange of experience, and in terms of developing joint programs, courses and teaching aids.
The goal of the visit to the Harbin Institute of Technology is researching the problems of teaching fundamentals of intercultural communication through teaching ESP, taking into account the shift of focus from a sociocultural approach to multicultural and multilingual one.
The first task in learning English is the effectiveness of communication in various theoretical and practical areas in the multicultural and multilingual community in the era of globalization.
The main objectives of the research project are the following:
1. To investigate the patterns of foreign language teaching for students of Bachelor’s, Master’s and postgraduate programs at the Harbin Institute of Technology
2. To explore the standards of the Harbin Institute of Technology in the field of language education
3. To compare and describe the methodologies of higher professional language education of the Harbin Institute of Technology and Saint Petersburg State University
4. To prepare a Web of Science/Scopus paper on the issues in question
5. To discuss opportunities for future cooperation (joint publications, conferences, students exchange programs)
The project is aimed at extending the existing experience of cooperation between St. Petersburg State University and the Harbin Institute of Technology, covering the humanitarian sphere, namely, the theory of teaching foreign languages and intercultural communication.
To reach the goal the following events are planned:
1. To deliver a set of lectures for language teachers of the Harbin Institute of Technology:
a. Intercultural communication fundamentals in ESP teaching (S. Rubtsova)
b. Methodological fundamentals of cross-cultural communication among professionals of the digital community (M. Kopylovskaya)
c. Academic English of the 21st century from an essay to theses (T. Dobrova)
2. To conduct workshops for language teachers on the use of digital technologies in the development and promotion of the multicultural experience and multilingual community (basing on the analysis of academic discourse)
3. To provide relevant consulting on preparing academic papers in English in a certain professional field

Key findings for the project

• Проведено шесть встреч с профессором Института иностранных языков Ли Чаньюанем по вопросам преподавания ESP (в том числе Academic writing) в ХПУ, обсуждены основные направления эксперимента в рамках проекта;
• Проведены четыре встречи с деканом и преподавателями Института иностранных языков пофессором Кедоном Роем Ли (Kedong ‘Roy’ Liu) по вопросам организации преподавания ESP/EAP, а также по проблемам межкультурной коммуникации и цифровизации в ХПУ.
• Для преподавателей Института иностранных языков и всех желающих прочитана лекция на английском языке «Intercultural communication fundamentals in ESP teaching» (Синергия мультилингвизма и мультикультурализма в контексте интернационализации высшего профессионального образования)
• Проведен практический семинар для преподавателей Института иностранных языков на тему “How to make PowerPoint Presentation efficient” (Как сделать так, чтобы вашу PowerPoint презентацию заметили).
В рамках осуществления проекта “Cинергия мультилингвизма и мультикультурализма в контексте интернационализации высшего профессионального образования” и подготовки публикации в издании Scopus/WoS совместно с Добровой Т.Е. и Копыловской М.Ю. сделано следующее:
1. разработан Опросный лист 1 на английском языке для преподавателей английского языка из 15 пунктов (ответы множественного выбора и краткие ответы развернутого характера)
2. совместно с профессором Ли Чанюанем проведено анкетирование преподавателей
3. разработан Опросный лист 2 на английском языке для студентов
4. совместно с профессором Ли Чанюанем проведен опрос студенческой аудитории (для студентов СПбГУ и для студентов ХПУ).
Short titleSYNERGY OF MULTILINGUALISM AND MULTICULTURALISM
AcronymExchange 2018
StatusFinished
Effective start/end date12/11/1830/11/18

Documents

ID: 35394496